Verksamheten på Råda Montessoriförskola bygger på den pedagogik som läkaren Maria Montessori utvecklade för över 100 år sedan och som idag finns i hela världen. Vi följer det enskilda barnets utveckling, utifrån sina egna förutsättningar, där barnets nyfikenhet och upptäckarglädje tas tillvara.

Montessori är en pedagogik som har sin grund i Maria Montessoris observationer av barn. Den bygger på en övertygelse att barnet strävar efter att utveckla sig självt och att denna utveckling följer olika sensitiva perioder. Inlärning ska därför följa dessa olika utvecklingsstadier, vilket inom den pedagogiska riktningen anses ske om barnen får arbeta så fritt som möjligt. Pedagogens roll inom Montessoriskolan är att observera barnen och ge dem handledning genom att vara deras guide.

“Hjälp mig att hjälpa mig själv” är en Montessoritanke, som grundar sig på det faktum att ingen kan lära någon annan något. Varje individ behöver hjälp för att kunna lära sig, men själva inlärningen måste var och en klara på egen hand. Läraren ska inte ha en framträdande roll i klassrummet utan istället finnas där för att ge råd och hjälp. Om barnen behöver ledning så ska läraren finnas till hands, men endast för att ge barnet skäl att lära sig. Läraren ska endast uppmuntra inlärningen, och hjälpa barnet att lära sig självt, inte ta kontroll över barnet och beordra eller ställa krav. 

I ett Montessori-klassrum för förskolebarn ska det finnas flera olika inlärningsmaterial för barnen, olika leksaker som ska utveckla deras sinnen. Men det ska bara finnas en av varje, så barnen får dela och turas om att leka med alla leksaker och på så sätt lära sig respekt och att dela med sig. 

Klassrummet ska även i sig självt vara inbjudande och tilltalande, eftersom det underlättar lärandet och gör det mer intressant och roligare. Enligt Montessoripedagogiken kommer barnen att vilja lära sig mer, om barnen har roligt när de lär sig.